Skip navigation

5.2.5 Az SDT, és más internetes források iskolai használata

Ennek a fejezetnek speciális célja van. A hallgatók feladata az SDT rá vonatkozó állományának megismerése, és alkalmazásának megtervezése, vagy olyan tudásbázisok felkutatása, amely a tantárgyához készítendő tematikus tervben reprezentálható és  gyakorlatban használható.

A Sulinet Digitális Tudásbázis a magyar oktatási rendszer szereplői számára ingyenesen használható tartalomkezelő keretrendszer (LCMS - learning content management system), melynek célja a benne levő nagy mennyiségű, közoktatási- és szakképzési tananyag tartalom tárolása, kezelése és publikációja a felhasználók felé.      

Az SDT rendszerben a digitális tananyag tartalmi elemei és a hozzájuk tartozó metaadatok (leíró információk) egy sajátos struktúrában kerülnek tárolásra. A tananyagelemek az SDT tananyagok építőkövei. Ezek az egyes tantárgyak anyagában található, elemi, újrafelhasználható tartalmak, melyek önálló jelentéssel bírnak. A tananyagelemek más összefüggésben, esetleg más tantárgy keretében is felhasználható legkisebb tartalmi objektumok (pl. fotók, hangok, filmrészletek, szövegelemek, szimulációk, mozgóképek stb.).

19. ábra: A Sulinet Digitális Tudásbázis http://tudasbazis.sulinet.hu/hu

19. ábra: A Sulinet Digitális Tudásbázis http://tudasbazis.sulinet.hu/hu

Az SDT egyik alapvető célkitűzése a tananyagok átalakíthatósága, újrafelhasználása, így ezek a tartalmak bármilyen más tantárgy, témakör építőelemei lehetnek. A tananyagelemek tartalmukban zárt egészet alkotnak, és a tananyagfejlesztés egyik fontos kritériuma, hogy más összefüggésben se veszítsék el jelentésüket, és illeszthetők legyenek más tananyagelemekhez bármilyen helyzetben. A digitális tananyagok tehát nem összefüggő multimédiás tartalmak formájában kerülnek a keretrendszerbe, hanem elemi egységek szervezett halmazaként. A tananyagelemekből az SDT rendszerben különböző, összetett objektumokat lehet építeni. Ezek a tananyagegységek. Ezek közé tartoznak többek között a témák, foglalkozások, a gyűjtemények és a tevékenységek (pl. kísérletek, feladatok) is. A tananyagegységek összetett szakmai tartalommal bíró, valamilyen pedagógiai célt megvalósító tartalmak, melyek igyekeznek az IKT alapú pedagógiai lehetőségeit minél inkább kihasználni.

A tananyaghoz sokféle pedagógiai információ, illetve a foglalkozásokhoz és azok csomópontjaihoz tanítási- és tanulás programok tartoznak. A tananyagegységekhez globálisan, illetve csomópontjaikhoz tanulónak szóló módszertani utasítások rendelhetőek. A tanítási program (rövidítve: TIP) pedagógusoknak szóló információkat tartalmaz, az SDT tananyagok IKT-alapú felhasználására koncentrálva. A tanítási program (rövidítve: TAP) nem a teljes tanórára vonatkozik, csak annak az SDT tananyag révén megvalósított, IKT-eszközökre épülő részére, beleértve az értékelési lehetőségekre vonatkozó információkat is.

A tanulási program olyan információkat tartalmaz, melyek elsősorban az egyéni tanuláshoz adnak segítséget. Olyan szempontokat, ötleteket és tanácsokat tartalmaz, amelyek megmutatják, mit és hogyan kell tenni az adott tananyag hatékony feldolgozása érdekében. A tanulási program a foglakozások és a lapok szintjén is megtekinthető. A tanítás és a tanulás támogatásaként a foglalkozásokhoz az SDT rendszerben ún. foglalkozás- és tananyag-vázlatok érhetők el, melyek röviden ismertetik az adott foglalkozáshoz tartozó oktatás-módszertani és az egyéni tanuláshoz szükséges információkat.

A tananyagvázlatokban található fogalom-gráf, rendkívüli segítséget nyújt a tananyagban szereplő fogalmak megértéséhez. Az SDT tananyagok böngészése során egy-egy fogalom definíciója automatikusan megjelenik, ha a szöveg fölé megyünk az egér kurzorával. A tananyag készítői azonban az adott foglalkozásban előforduló, releváns fogalmakat gráfba szervezve is megjelenítik, mely kitűnő lehetőséget biztosít az összefüggések áttekintéséhez és az ismétléshez. Ezek a fogalmi térképek természetesen egy lehetséges kapcsolódását jelentik az adott fogalmaknak. Az SDT felhasználói kézikönyve33, a rendszer teljes struktúráját és működését leírja.

Az oldalak bemutatják mindazon elektronikus tartalmakat, illetve IKT-alapú módszertani eszközöket, amelyek az oktatók számára rendelkezésre állnak. Természetesen más forrásokból is meríthetünk digitális taneszközükre vonatkozó példákat és módszertani ötleteket, az SDT azonban a közoktatási, ill. a szakképzési tantervek és kerettantervek figyelembe vételével készült. Az SDT webes felülete és a tananyagszerkesztő eszköz a két legfontosabb olyan felület, amelyen keresztül a felhasználó SDT tartalmakkal találkozik, azok felhasználásának és létrehozásának legfontosabb eszközei. Vannak még emellett további felhasználói felületek, különleges feladatok ellátására: egy offline tananyaglejátszó eszköz, amellyel SDT tartalmat internet kapcsolat nélkül is meg lehet tekinteni, valamint egy előadás-szerkesztő, amely SDT tananyagok egyszerű átalakítását teszi lehetővé egy webes felületen keresztül. Ez utóbbi funkció bár a webes felületen keresztül érhető el, technikailag a rendszeren belül külön modult képez. Az SDT tananyagai között, a szakképzési szimulációs adatbázisban gépészeti animáció gyűjtemény, tesztfeladat gyűjtemény is található, amely jelentős metodikai támogatást jelent az oktatóknak.

Az új információs és kommunikációs technológiák, az IKT alapú korszerű pedagógiai módszerek a szakképzés gyakorlatában is jelen vannak, illetve a szakmai tantárgyak oktatásában eredményesen alkalmazhatók. A Sulinet Digitális Tudásbázis felületen elérhető az Educatio KHT. megbízásából készült 90 órás akkreditált pedagógus-tovább­képzési program. Az ezekhez készült digitális taneszközök 17 szakmacsoportot ölelnek fel34.

20. ábra: Digitális taneszközök a szakképzésben – a továbbképzési modul http://www.sulinet.hu/ikt/docs/17_szakmacsoport/gepeszet/gepeszet.html

20. ábra: Digitális taneszközök a szakképzésben – a továbbképzési modul http://www.sulinet.hu/ikt/docs/17_szakmacsoport/gepeszet/gepeszet.html