Skip navigation

8.2.4. Az online virtuális osztálytermek és az oktatási keretrendszerek (LMS)

Az online virtuális osztálytermek és az oktatási keretrendszerek (Learning Management System) kommunikációs eszközeikben mutatnak némi hasonlóságot, de fontos megemlíteni, hogy a keretrendszer és a online virtuális osztályterem kifejezés két jelentősen különböző fogalmat takar.

Az oktatási keretrendszerek elnevezést ma az olyan alkalmazások integrált körének a leírására használják, amely a modern képzési-oktatási folyamatnak legalább a következő igényeit lefedi:

− Felhasználók, szerepkörök megfelelő kezelése

− eLearning tananyagok tárolása, publikálása

− Rendelkezzen számonkérési lehetőségekkel

− Rendelkezzen személyreszabható, webalapú felhasználói interfésszel

− Mentorálás, tutorálás lehetősége

− Integrált szinkron és aszinkron kommunikációs lehetőségek

Összefoglalva: a keretrendszerek nyújtják a modern, virtuális teret az e-Learning képzési folyamat számára, biztosítják, hogy az összes résztvevő helytől és időtől függetlenül képes legyen az ismeretelsajátításra.

A keretrendszerek tulajdonságait részben más, nem funkcionális rendszertervezési szempontból vizsgálja a Chief Learning Officer Magazine 2003. januári számában található cikk 1:

Magas rendelkezésre állás (high availability): Az LMS-nek eléggé robosztusnak kell lenni ahhoz, hogy akár több tízezer felhasználót is kezeljen, illetve párhuzamosan több ezret kiszolgáljon.

Skálázhatóság (scalability): Az infrastruktúrának – mind hardver, mind szoftver oldalról – bővíthetőnek kell lenni a felhasználók számának és aktivitásának növekvésének megfelelően.

Használhatóság (usability): Nagyon fontos, hogy a keretrendszer használata ne legyen túl bonyolult a felhasználók számára, annak érdekében, hogy a tananyag elsajátítására tudjanak koncentrálni és Az automatizált, személyre szabott lehetőségek egész sorát felvonultató szolgáltatásoknak könnyen használhatónak, erősen intuitívnek, motiválónak kell lenniük – mintha a felhasználó a Weben szörfölne, vagy egy szövegszerkesztőt használna.

Együttműködési képesség (interoperability): Mivel az LMS rendszereket elsősorban nem tartalomfejlesztésre használják, ezért nagyon fontos tulajdonsága a keretrendszereknek, hogy a különböző, külső tartalmakat hogyan képes kezelni: az LMS rendszereknek kompatibilisnek kell lenniük a nyílt szoftveripari, és a fontosabb e-Learning szabványokkal.

Stabilitás (stability): Az LMS infrastruktúrának megbízhatóan és hatékonyan kell biztosítania akár egy nagy szervezet számára is az oktatási szolgáltatásokat, a hét 7 napján, napi 24 órában.

Biztonság (security): Mint minden más nyílt felülettel rendelkező, interaktivitásra épülő rendszernél, az oktatásmenedzsment keretrendszereknél is fontos igény, hogy a sokszínű felhasználói közösség számára az online tartalomhoz és erőforrásokhoz megfelelően korlátozott és kontrollált hozzáférést biztosítson.

A fentiekből egyértelműen látszik, hogy míg az LMS rendszerek az elektronikus oktatás adminisztratív és szakmai kereteit adják meg, addig az online virtuális osztálytermek funkciója ettől sokkal szűkebb: lehetővé teszik, hogy az oktatók és hallgatók a kibertérben az információátadás érdekében hatékonyan kommunikálhassanak egymással.

Felmerülhet a kérdés, hogy ha ennyire eltérő a két rendszer funkciója, akkor miért van szükség arra, hogy kiemelten foglalkozzunk az LMS rendszerek és az online virtuális osztálytermek közötti különbségekkel? Ahogyan korábban már említettük, az online virtuális osztálytermeknek két típusa létezik: vannak olyan online osztályteremrendszerek, amelyek használatához csak egy webböngészőre van szükségünk, míg másoknál le kell töltenünk és telepítenünk kell a megfelelő kliens programot az alkalmazáshoz. Léteznek azonban olyan online virtuális osztálytermek is, amelyek integrálhatóak egy LMS rendszerbe (pl. Moodle) így a felhasználó arra a téves következtetésre juthat, hogy a virtuális osztályterem a keretrendszer része. Hozzá kell azonban tennünk, hogy a keretrendszerek évről-évre több szolgáltatást nyújtanak a felhasználóiknak és valószínű, hogy néhány éven belül a virtuális osztálytermek is a keretrendszerek részeivé válnak.


1: Hall, J.: Assessing learning management systems. Chief Learning Officer Magazine, 2003 januári száma