Skip navigation

8.2.5. A Second Life virtuális osztályterme

Ha virtuális oktatásról és virtuális osztálytermekről beszélünk, feltétlenül meg kell említenünk néhány gondolatot a Second Life-ról. A Second Life  egy online, háromdimenziós virtuális világ, melyet az 1999-ben alapított Linden Research, Inc hozott létre 2003-ban, teljesen új formáját alkotva meg az online virtuális közösségi tereknek.

aaaa

2. ábra: A Second Life nyitóoldala

A virtuális tereteket nagyrészt a közösség tagjai hozzák létre, akik több mint 11millióan vannak és több mint 100 millió órát töltöttek idáig el az oldal felfedezésével...

A virtuális tér a http://secondlife.com weboldalon keresztül érhető el, ahol néhány perc alatt a közösség tagjaivá válhatunk:

Első lépésként, látogassunk el a https://join.secondlife.com/ oldalra, és válasszunk ki a felkínált 11 avatárból egyet, amelyik szimpatikusnak tűnik (később megváltoztathatjuk a megjelenését).

Végezzük el a regisztrációt a kért adatok megadásával, majd válasszuk ki, hogy ingyenes vagy fizetős (prémium) hozzáférést szeretnénk-e használni (ez utóbbi a saját 3D lakás mellett számos extrát is kínál).

A következő lépés, hogy letöltsük a segédprogramot, ami elengedhetetlen a 3D környezet megjelenítéséhez. A telepítés közben hasznos információt olvashatunk a virtuális közösségről.

A sikeres telepítés után meg kell adnunk felhasználónevünket és jelszavunkat, majd természetesen el kell fogadnunk a felhasználási feltételeket, és máris a virtuális térben találjuk magunkat. Az első helyszín egy különleges sziget (Welcome Island), ahol elsajátíthatjuk a karakterünk irányításának alapjait. Néhány másodperc kell ahhoz, hogy a ruházatunk textúrája is megjelenjen (erre egy üzenet is figyelmeztet), és már meg is kezdhetjük a hangokkal és zenével kísért barangolásunkat a virtuális világban, kiválasztva, hogy a felkínált teleportáló kapuk közül melyiken lépünk be… (művészetek, legnépszerűbb stb.)

A Second Life felhasználó avatárok formájában jelennek meg a virtuális világban. Az avatár kifejezés a valós külsőnk virtuális megjelenési formáját jelenti, amelyet a virtuális terekben használunk. Amikor tehát belépünk a virtuális térbe (elindítunk egy programot, kapcsolódunk egy weboldalhoz vagy a kettő kombinációját tesszük), az általunk kreált karakter fog képviselni minket, ez fog megjelenni a képernyőn és ezt a karaktert fogja látni a virtuális közösség többi résztvevője is.

Az avatárunk létrehozásakor kiválaszthatjuk összes külső megjelenési jellemzőnket, kezdve a nemünktől a hajunk, szemünk színéig stb. A különböző virtuális terek és közösségek különböző mértékben testreszabható avatárokat kínálnak fel, sőt vásárolhatunk (akár több százezer forintot elköltve) előre elkészített karaktereket is. A tapasztalatok szerint a virtuális terek felhasználóinak az első avatárjai nagyon távol állnak a felhasználó valós külsejétől és többnyire extrém külsővel rendelkeznek, de a virtuális térben eltöltött idő növekedésével a szélsőséges külső jellemvonások száma csökken, és az avatár többé-kevésbé hasonlítani kezd a valós személyhez.