Bevezető
A mögöttünk lévő fél évszázadban kibontakozott informatikai- és telekommunikációs forradalom megváltoztatta az emberi közlési technikák feltétel- és lehetőségrendszerét.
A kulturális környezetünkben igen rövid idő alatt bekövetkezett mélyreható változások komoly kihívást jelentenek mind a neveléstudomány mind a pedagógiai praxis számára. A 21. század elejére a tanulási környezetek elektronikussá váltak. Az ilyen tanulási környezetekben tevékenykedő tanárnak olyan műveltséggel, szemlélettel és módszertani tudással kell rendelkeznie, ami képessé teszi a folyamatosan bővülő infokommunikációs eszköztár által kirajzolódó lehetőséghorizont felismerésére, és ennek alapján tanári munkájában adekvát és konstruktív válaszok megfogalmazására.
Ez a rövid tananyag annak a meggyőződésnek a jegyében készült, hogy az elektronikus tanulási környezetek által felkínált lehetőségek megértéséhez és értelmezéséhez széles kitekintésű, interdiszciplináris elemzésre van szükség, amely elősegíti a felszín mögött gyakran rejtve maradó mélyebb és átfogóbb összefüggések felismerését. Tudatában kell lennünk annak, hogy az elektronikus tanulási környezetek nem a semmiből hirtelen előbukkanó „édeni struktúrák”1, és nem is a tradicionális iskolákkal szembenálló elektronikus szép új világ ígéretei. Bennük – a főemlős szintről kiemelkedő ember kognitív evolúciójának eredményeképpen – egy újabb, a korábbiakból szervesen kialakuló ontogenetikai kulturális fülke, egy sajátos „kognitív habitust” manifesztálódik. Az egyes leckékben az emberi kogníció fejlődését így egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak. Ismertetjük a humán kognitív evolúció meghatározó folyamatait, a kognitív habitus alapformáit és az ezeknek megfelelő sajátos interfész változatokat. Értelmezzük az elektronikus tanulási környezet fogalmát és bemutatunk az ilyen tanulási környezetek leírására használható rendszermodelleket is.
A lecke teljesítésének feltételei
Kijelölt tananyagrészeknél fórumozás, videóelőadás és szakirodalom elemzés.
A választható feladat megnevezése: A saját iskolája (egy ön által jól ismert iskola) tanulási környezetének elemzése. (A tanulási környezet vagy Az elektronikus tanulási környezetek rendszerjellemzői címmel)
A lecke tartalma
- a tanulás alapformái
- a humán kognitív architektúra
- kognitív habitus & elme-kultúra interfész
- képernyő interfész és hatásrendszere
- online tanulási környezetek
- online tanulási környezetek rendszermodelljei
1. ábra: ONLINE KÖZÖSSÉGI FELÜLETEK A PEDAGÓGIÁBAN
1. videó: A lecke tartalma
Tanulási tanácsok, tudnivalók
A tananyag hatékony elsajátításához és az online közösségi felületek pedagógiai rendszerben történő elhelyezéséhez ismerje meg a téma alapfogalmait, és próbálja meg saját tapasztalatait, illetve az intézményében megismert jellemzőket ebbe a struktúrába elhelyezni.
1: Az édeni struktúráknak az a jellegzetességük, hogy az adott rendszerben nincsen történetük. Meglévő szerkezetekből semmilyen módon nem lehet őket előállítani.