Skip navigation

6.2.1 Pedagógiai jellemzők

Az új technológia adta lehetőségeket a tanárnak pedagógiailag megtervezett módon, eredményesen be kell tudnia építeni a képzés folyamatába, hogy személyre szóló visszajelzést biztosítson a tanulóknak. Az oktatónak új ismeretekre kell szert tennie, melynek során meg kell ismernie az online adatbázisokat, képesnek kell lennie gyors differenciált kérdéseket tartalmazó kérdőívet összeállítani. Az oktató online módon is előállíthatja tesztjét, hisz számtalan tesztkészítő szoftver és Web felület létezik. Ebben az esetben saját, kreatív kérdéseit is feldolgozhatja. Az adott online tesztek kitöltését követően a megadott helyes válaszok alapján a szoftver javítja a kitöltött teszteket, az eredményeket táblázatban rögzíti, kívánság szerint az elért eredményekről statisztikai mutatók tölthetőek le. Minkét fél, a tanár és a diák is motiválva van az online teszt alkalmazása során.

A „pedagógiai értékelés nem más, mint pedagógiai információk szervezett és differenciált visszajelzések elmélete és gyakorlata”4. Az értékelés mindenkire kiterjedő megerősítési, visszacsatolási folyamat, amely során nemcsak a tanulók tevékenységét értékelhetjük, hanem az egész tanítási-tanulási folyamatot, annak hatékonyságát, beleértve a folyamat összes tényezőjét. Az értékelés során több dimenzióra vonatkoztatva fogalmazhatunk meg következtetéseket, pedagógiai jellemzőket.

A követelménynek az oktatás valós eredményeinek analizálásával tehetünk eleget. A számonkérés kulcsfontosságú problémája az individualizált formák megvalósítása, melynek legkorszerűbb formája, az online mérési forma.



4 Báthory Zoltán : Tanulók, iskolák-különbségek. OKKER Kiadó, Budapest 1997