Skip navigation

6.2.5 Cloud computing

A felhő egy modellt jelent16, ami számítástechnikai erőforrásokat biztosít, univerzális, multifunkciós portál.

Fő szolgáltatási szintjéi:

  • az infrastructure as a service (IaaS),
  • platform as a service (PaaS), és
  • software as a service (SaaS).
  • A felhő támogatja az „an everything as a service (XaaS)” modellt is, amely Internet szolgáltatás kezdve a biztonságtól és adatbázisoktól a tárolásig és integrációig.

A hálózatot alkalmazva az adatokat távoli szervereken tárolják, kezelik és dolgozzák fel az eredményeket. Az elmúlt években, a számítástechnikai felhő (cloud) lett az uralkodó módszer, melyet számítástechnikai infrastruktúra internetes szolgáltatása biztosít.

6. ábra: Cloud Computing modell
6. ábra: Cloud Computing modell
(forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Felh%C5%91_alap%C3%BA_sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1stechnika)

A Cloud computing a tudományos életben, közösségi felületeken egyre nagyobb jelentőséggel bír, népszerűsége nőtt.

A National Science Foundation (NSF) bejelentette, hogy két projektet, hozott létre cloud computing teszteken - az úgynevezett "Chameleon" és a "CloudLab" -, amely lehetővé teszi a tudományos kutatói közösség, számára, hogy dolgozzon, és új kísérleti felhő architektúrákat próbálnak ki.

Cloud computing a gyakorlatban távoli szervereken tárolja és kezeli és dolgozza fel az adatokat, nem pedig egy helyi szerveren, vagy egy személyi számítógépen. Az elmúlt években a cloud computing uralkodóvá vált.

Az IBM felhőtechnológiára épülő megoldás célja az oktatásban, hogy igény szerint biztosítson hozzáférést tananyagokhoz, valamint hogy okos és személyre szabott osztálytermeket építsen hallgatók köré.

Felhő technológia megértése: a felhő technológiaműködésének megértése

Pilot projektek: a felhő alapú tesztelés kipróbálása

Stratégiák kidolgozása: a tesztelési kritériumok összeállítása, a potenciális felhő szolgáltatók, teszt szintek és a performancia tesztelés.

A felhőalapú tesztelés gazdaságosabb17 a tesztelési idő rövidebb, szerkesztése, újraszerkesztése rugalmas. A felhőalapú oktatás új kihívás az oktatóknak, hallgatóknak, a kialakítása speciális ismerettel rendelkező informatikusokat is igényel (futtatás, biztonsági paraméterek, stb.). Tekintsünk át, ma már működő rendszereket a teljesség igénye nélkül.

 

7. ábra: Szolgáltatások a felhasználók számára
7. ábra: Szolgáltatások a felhasználók számára
(forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Felh%C5%91_alap%C3%BA_sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1stechnika)

Redmenta18 felhőalapú tesztkészítő, mely az oktatók munkáját támogatja. A felülete egyszerű, a feladatlap kívánság szerint módosítható, újraszerkeszthető. Több nyelv alkalmazására átállítható. A diákok táblagépen, okos telefonon is ki tudják tölteni a feladatokat.

A Geddit innovatív módon a tanárok és a diákok közötti kommunikációt biztosít. Az új lehetőségeket biztosít az oktatásban és az osztálytermi munkában.

Kahoot19

Egy felhőalapú tesztkészítő, mely játékos formában támogatja  tananyagelsajátítást. Bármely webböngészőben elérhető, a kérdések megjeleníthetőek interaktív táblán, tableten, okosmobilon., PC-n.

8. ábra: Kahoot Szolgáltatása
8. ábra: Kahoot Szolgáltatása



Alkalmazása során a diákoknak nem kell regisztrálni, a tanártól kapott kóddal beléphetnek a felületen összeállított feladatba az elért eredmények láthatóak. Az osztálytermi alkalmazása során a gyakorlás mellett a versenyhelyzet nyújtotta előnyöket adja.

A Socrative a hallgatók értékelését biztosítja. A feladatok, tananyagok, tesztek a tablettel, laptoppal és okos telefonokkal is elérhetőek. Alkalmazásával gyors visszajelzést kap az oktató a hallgatóinak teljesítményéről.

9. ábra: Socrative logója
9. ábra: Socrative logója
Forrás: http://www.socrative.com/

 

ClassMarker20 egy komplett online tesztelés lehetősége valósítható meg általa. Az oktató a saját honlapjára beágyazhatja az anyag elérhetőségét. Több nyelven alkalmazható, jelenleg 13 nyelvet jelölnek meg. A kezdőoldalon oktatóanyag segíti a felhasználó sikeres tevékenységét.