Skip navigation

2.2.3. WCMS rendszerek

A web alkalmazások kiválóan alkalmasak voltak adatbázis háttérrel rendelkező, a felhasználói interakciókat lekezelő dinamikus weblapok kialakítására. Elterjedésüknek kezdetben az szabott gátat, hogy egyedi fejlesztések nyomán jöttek létre, elkészítésük pedig meglehetősen komplex informatikai kompetenciák meglétét igényelte. A fejlesztőnek rendelkeznie kellett a webhely hostolására használt webszerver adminisztrációs ismereteivel, ismernie kellett a webhely programkódjának megírására használt programozási nyelvet, a weblapok jelölő nyelvét, a HTML-t, a weblapok felületi megjelenését szabályozó stíluslapok létrehozására alkalmas CSS-t, a klines oldali programozást biztosító JavaScript nyelvet, sőt ha az alkalmazás adatbázis háttérrel rendelkezett - és szinte mindig rendelkezett - akkor adatbázis-kezelési ismeretekkel is fel kellett vérteznie magát.

Később egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a dinamikus webhelyek felhasználásuk alapján tipizálhatók, az egyes típusok által nyújtott szolgáltatások illetve webhely szerkezetek is jól körülhatárolhatók.

Szinte minden webhelyen szükség van például a site bővítésére, a meglévő weblapok on-line szerkesztésére, illetve a webhely felhasználói jogosultságainak beállítására is alkalmas, jelszóval védett adminisztrációs felületre, mint ahogyan a látogatók által használható publikus változatra is. Egy egyszerű vállalkozás webhelyén is szükség van bemutatkozó oldalra, termékeket megjelenítő oldalakra, képtárra, referenciák felsorolására, kapcsolattartás adatait feltüntető lapra…, és az oldalak közötti mozgást biztosító navigációs rendszerre.

E felismerés nyomán a fejlesztők olyan web alkalmazásokat kezdtek készíteni, amelyek a webszerverre telepítéskor még semmiféle tartalmat nem tároltak, de rendelkeztek adminisztrációs felülettel, és a webhely üzemeltetője számára lehetővé tették új oldalak létrehozását, a weblapok bármilyen hipermédiás tartalommal való feltöltését, az oldalak közötti kapcsolatok beállításával a navigációs eszközök automatizált létrehozását, azaz a webhely tartalommal való feltöltését. Az adminisztrációs felület csak az arra jogosultak számára volt elérhető, de a felhasználók, már az adminisztrátor által feltöltött kész tartalommal találkoztak. Ezek, a saját tartalmuk fölépítésére és menedzselésére alkalmas dinamikus webhelyek tekinthetők a WCMS-ek őseinek.

WCMS-ek jellemzői

Napjainkban üzembe helyezésük egyszerűségében, és annak előfeltételeiben, alapvető funkcióikban, lehetséges szolgáltatásaikban, bővíthetőségükben, az üzemeltetésükhöz szükséges ismeretekben, adminisztrátori felületük ergonómiájában és számos egyéb, a használhatóságot érintő paraméterben rendkívül különböző WCMS rendszerek zavarba ejtő sokaságával találkozhatunk. Csoportosításuk éppen ezért meglehetősen nehéz. Két kategória a kereskedelmi, és a nyitott forráskódú rendszerek halmaza azonban markánsan elkülöníthető egymástól.

Kereskedelmi alkalmazások

A kereskedelmi szoftverek térítési díj ellenében megvásárolható, általában nagy múltú, ismert szoftverfejlesztő cég termékei. Manapság egyre gyakoribb, hogy különböző kommunikációs szolgáltató cégek megbízásából, de mindenképp professzionális fejlesztőcsapat munkájával jönnek létre. Ennek megfelelően fejlesztésük folyamatos, az esetleges hibák javítása és az ügyfelek, üzemeltetők támogatása garantált. A kereskedelmi szoftverek jellemzően zárt programkódúak, azaz az vásárlók nem ismerhetik meg a webalkalmazást működtető programkódot. A gyártók szerint a zárt programkód pozitív hozadéka, hogy az esetleges biztonsági rések nehezebben válnak ismertté, így a szoftver kevéssé lesz támadható.

Az már kevéssé örömteli, hogy a szoftvert megvásárló ügyfeleknek nincs lehetőségük az alkalmazás továbbfejlesztésére, bővítmények írására, így a program funkcióinak bővítése általában komoly anyagi konzekvenciákkal jár.

Nyitott forráskódú szoftverek

Ingyenesen használható, jellemzően egy lelkes amatőr fejlesztő, vagy fejlesztő csapat munkája nyomán létrejövő szoftverek.  Ki- és továbbfejlesztésük anyagi háttere nem feltétlenül biztosított, ami akár derékba is törheti a szoftver életciklusát. Előfordulhat, hogy egy nyitott forráskódú WCMS fejlesztése megszakad, a felhasználó támogatás megszűnik. Bár az open source WCMS-ek ingyenesek, egy évekig használt, de később megszakadt életciklusú tartalomkezelő lecserélése már komoly anyagi következményekkel járhat. Ez a tény sok felhasználót riaszt el az open source alkalmazások használatától. Tudnunk kell azonban, hogy számos, hosszú évek óta fejlesztett, hatalmas felhasználói táborral rendelkező WCMS akad, amelyek megszűnésére vajmi kevés esély van.

A nyitott forráskódú szoftverek programkódja - ahogyan az nevükből is kiderül - bárki számára megismerhető, sőt általában jogi következmények nélkül tovább is fejleszthető. Ezt a felhasználók számára feltétlenül pozitív tulajdonságot a kereskedelmi szoftverek gyártói éppen gyengeségként jelölik meg. Azzal érvelnek ugyanis, hogy a nyitott forráskódú szoftverek programkódja, és ennek megfelelően az abban rejlő hibák is megismerhetők, így az ilyen szoftverek sebezhetőbbek. Ezzel az érveléssel szemben azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy a nyílt forráskód nem elsősorban támadhatóságot, hanem a biztonsági hibák gyors észlelését, és javítását vonja maga után.

WCMS-ek üzemeltetésének feltételei

− Mivel a WCMS-ek web platformon használható alkalmazások, működésük előfeltétele, egy internet kapcsolattal rendelkező kiszolgáló gép, és a gépre telepített webszerver. A WCMS-nek a webszerver által kezelt tárterületen kell tárolódnia.

− A web alkalmazásokat a szerver oldalon futó programok működtetik, a kiszolgáló gépen éppen ezért szükség van a programkód futtatására alkalmas futtatórendszerre is.

− Mivel a WCMS-ek adatbázisokat használnak a működésükhöz szükséges adatok tárolására, a telepítésük előfeltétele az adattárolásra alkalmas adatbázis létezése és elérhetősége.

− Ha egy cég, szervezet, vagy magánember WCMS-t szeretne használni, akkor rendelkeznie kell fenti hardver (internet kapcsolattal rendelkező kiszolgáló) és szoftverkörnyezettel (telepített webszerver, programkódot futtató rendszer, elérhető adatbázisszerver). Ha erre valamiért nincs lehetősége, akkor valamely szolgáltató webhosting szolgáltatását kell használnia. A webhosting-ot biztosító szolgáltatók megfelelő térítési díj ellenében ügyfeleik rendelkezésére bocsátják saját kiszolgáló gépük egy kijelölt tárhelyét, és biztosítják az ügyfél számára a WCMS használatához szükséges szoftverkörnyezetet is.

WCMS-ek általános szolgáltatásai

Napjaink WCMS-ei csak szolgáltatásaik alapjaiban  hasonlítanak az első webes tartalomkezelőkhöz, azoknál jóval összetettebb szolgáltatásokat nyújtanak.  Szinte mindegyikükre igazak az alábbiak.

− Elérésük, működésük valamilyen webszerveren keresztül történik, de a menedzselt webhely adatait (felhasználói adatok, oldalkapcsolatok, meta-adatok...) valamilyen adatbázis-kezelő rendszer adatbázisában tárolják. 

− Moduláris fölépítésűek, azaz egyes szolgáltatásaikat egymástól jól elkülöníthető programmodulok végzik. A rendszerek már telepítés után rendelkeznek az alapvető funkciókat biztosító modulokkal, amelyek azonban általában bővíthetők, így a webhely funkcionalitása az alapkiépítéshez képes akár jelentősen is átalakítható. A bővíthetőségnek köszönhetően előfordul, hogy ugyanaz a WCMS alkalmas egyszerű bemutatkozó webhelyek, ugyanakkor közösségi oldalak, vagy akár webboltok létrehozására is.

− Szinte minden WCMS felületi megjelenése szabályozható. Az adminisztrátor előre megírt, vagy akár önállóan fejlesztett, a webhely designját meghatározó témák kiválasztásával  állíthatja be webhelye küllemét.

− Minden WCMS rendelkezik korlátozott elérésű adminisztrációs felülettel, amely a webhely alapvető adatainak, megjelenésének beállítására, tartalmának, struktúrájának, fölépítésére,  szolgáltatásainak és nem utolsó sorban elérésének szabályozásra használható.

− Az adminisztrátori joggal nem rendelkezők természetesen nem az adminisztrátori felületet, hanem az admin által kialakított oldalakat, a publikus tartalmat látják.

WCMS fejlesztések trendjei

Napjainkban a webes tartalomkezelő rendszerek hihetetlenül bő választéka jellemzi az informatikai piacot.  Miközben az általuk nyújtott alapfunkciók azonosak, fejlesztőiknek mindent meg kell tenniük a felhasználók megnyerése érdekében, ezért a legtöbb WCMS-t folyamatosan fejlesztik, hogy miközben szolgáltatásaikat, funkcionalitásukat a WWW technológia alkalmazásában jelentkező új trendekhez, és a felhasználók folyamatosan megújuló igényeihez igazítják, felhasználói felületük egyre kényelmesebbé ergonomikusabbá váljon.

Ergonomikus kezelés

Az információs rendszerek kialakításának egyik legfontosabb szempontja mindig is az egyszerű kezelhetőség és felhasználói ergonómia volt. A gyártóknak törekedniük kellett és kell arra, hogy használat közben a felhasználó minél inkább a szoftverrel megoldandó feladatra, és minél kevéssé a megoldás módjára, a szoftver irányítására koncentráljon.

Miközben a továbbfejlesztés egyik elsődleges célja tehát a minél ergonomikusabb kezelőfelület kialakítása, a fejlesztőknek újabb és újabb funkciók beépítésével kell bővíteniük a szoftver szolgáltatás választékát. Minél több feladat megoldására alkalmasabb egy szoftver, használatához annál több tudásra van szükség, kezelőfelülete pedig összetettebbé válik. Ez a tény még inkább fontossá teszi a felhasználói ergonómiával kapcsolatos törekvéseket.

Akadálymentesítés

A felhasználói ergonómia problémáihoz kapcsolódik a XXI. század valódi és virtuális társadalmainak, on-line közösségeinek egyik legfrekventáltabb kérdése, az akadálymentesítés.

"This is for everyone…" twittelte a világnak Tim Berners Lee a Londoni Olimpiai Játékok nyitóünnepségén. Ahhoz azonban, hogy a web felületen megjelenő tartalmak valóban mindenkihez eljuthassanak, az oldalainkon megszerezhető információt az átlagtól eltérő képességekkel rendelkező embertársaink számára is elérhetővé kell tennünk. Ez a feladat azonban korántsem olyan egyszerű, mint első megközelítésben gondolnánk. Az akadálymentes webhelyekre vonatkozó kritériumokat a World Wide Web konzorcium által megalkotott WCAG2 szabvány rögzíti. A szabványban megadott úgynevezett teljesítési feltételek betartása speciális informatikai tudás meglétét és alkalmazását teszi szükségessé.  A WCMS-ek fejlesztésének fontos területe az akadálymentesítés, azaz a tartalomkezelő rendszer oldalainak olyan fölépítése, hogy azok tökéletesen megfeleljenek a WCAG2 szabvány teljesítési feltételeinek.

Reszponzív desig

Alig egy évtizeddel ezelőtt a felhasználók még jellemzően asztali számítógépek, esetlen notebookok képernyőjén nézték meg a letöltött weblapokat, napjainkban azonban alig akad felhasználó akinek ne lapulna a zsebében webböngészésre is alkalmas okostelefon. Egyre többen használunk táblagépet, de az sem ritka, hogy televízió készülékünk képernyőjén jelenítünk meg webes tartalmakat. A számos különböző eszköz más-más képernyőmérettel rendelkezik, ami megnehezíti az azonos webtartalom különböző eszközökkel történő feldolgozását.  Ez a probléma hívta életre a reszponzív webfelületek fejlesztésének igényét. A reszponzív weboldalak jellemzője, hogy a hordozott tartalom elrendezésében képesek alkalmazkodni a felhasználó által használt eszköz kijelzőjének méretéhez. Egy reszponzív oldal más, az eszköz kijelzőjén könnyebben olvasható formában, de azonos információ tartalommal jelenik meg egy asztali, vagy táblagépen, és megint más elrendezést mutat egy mobiltelefon képernyőjén.

Napjaink első vonalbeli WCMS-eiben nélkülözhetetlenek a reszponzív megjelenítést biztosító lehetősége

aaa

3. ábra:  Reszponzív design

Többnyelvű felület

Néhány évvel ezelőtt kuriózumnak számított és csak a nagy szoftvergyártók termékeit jellemezte, hogy egy alkalmazás különböző nyelvű kezelőfelületekkel is elérhető volt. A webes alkalmazások esetén egyre szélesebb körben terjed az a törekvés, hogy legyen lehetőség a felhasználói felület nyelvének, akár használat közbeni megváltoztatására is.  A vezetető WCMS gyártók termékeivel szemben már elvárás, hogy az adminisztrátornak többféle nyelvi csomag telepítésére, az oldalak látogatóinak pedig  a telepített nyelvek közötti szabad váltásra legyen lehetősége.

SEO

A WCMS-t üzemeltető felhasználók jelentős része üzleti célra használja webhelyét. Előfordulhat, hogy cégével csupán jelen kíván lenni a Word Wide Weben - ismerteti a cég történetét, bemutatja termékeit, szolgáltatásait, elérhetőségét - de nyújthat ügyfélszolgálatot, vagy egyéb szolgáltatást, esetleg termékek on-line forgalmazását is végezheti. Akár így, akár úgy használja is a WWW lehetőségeit, elemi érdeke, hogy a látogatók, lehetséges üzleti partnerek hamarabb találjanak rá webhelyére, mint a konkurencia oldalaira.

A weben található tartalmak tömege szinte végtelen. Gyakran halljuk a tréfás közhelyet: "Ami a weben nem található meg, az nincs is…" A tartalmak végtelenjében való eligazodás, a valamilyen szempontból releváns oldalak felkutatásának elsődleges eszközei a tárgyszavas keresőrendszerek (pl. Google, Bing, Yahoo! ... ), amelyek egy- vagy több tárgyszó megadása után listázzák a tárgyszavak szempontjából relevánsnak minősített oldalakat.

A találati listák gyakran több millió oldal címét is tartalmazhatják, de  a felhasználók a találtok megtekintésében általában nem jutnak tovább a lista első oldalánál. Egy tartalomkezelő rendszer üzemeltetője tehát akkor remélheti, hogy a keresőrendszerek felhasználói eljutnak webhelyére, ha oldalainak hivatkozásai minél előkelőbb pozíciókban jelennek meg a keresők találati listáiban.

A keresőrendszerek különböző szempontokat vizsgáló algoritmusokat használnak a találati listák relevancia sorrendjének felállításához. E szempontokat ismerve olyan weblapokat, webhelyeket készíthetünk, amelyeket a keresőrendszerek nagy valószínűséggel rangsorolnak a lista előkelőbb helyére. Ezt a tevékenységet nevezzük keresőoptimalizációnak, (Search Engine Optimization = SEO). A SEO szinte önálló tevékenységgé fejlődött az informatikai szolgáltatások piacán, így a vezető WCMS gyártóknak is meg kellett tenniük azokat  a lépéseket, amelyek nyomán tartalomkezelőik alkalmassá váltak az elhelyezett tartalmak keresőoptimalizálására.

Szolgáltatások fejlesztése

A szoftvergyártók felhasználókért folytatott harcának legfontosabb eszköze a szoftver szolgáltatásainak fejlesztése. A gyártók folyamatosan figyelemmel kísérik a felhasználói elvárások változását, az új igények megjelenését, és igyekeznek alkalmassá tenni szoftvereiket az újabb és újabb kihívások leküzdésére. E törekvés jegyében egyre több gyártó építi be WCMS-ébe a SEO-t, a WEB2.0 eszközök, illetve a  közösségi terek elérésének, vagy akár saját  kollaborációs tér kialakításának lehetőségeit, sőt nem ritkák az olyan WCMS-ek, amelyek programozói tudás nélkül teszik lehetővé webes kereskedések indítását, üzemeltetését.

WCMS-ek egyszerűsítése

A tartalomkezelő rendszerek fejlesztése, az újabb és újabb szolgáltatások beépítése nyomán a WCMS-ek univerzálisan alkalmazható, robosztus rendszerekké fejlődtek. E folyamat hozadékaként egyes tartalomkezelők professzionális üzemeltetése már olyan komoly informatikai ismereteket igényel, amelyek vetekszenek a megírásukhoz szükséges programozói tudással. Még a szolgáltatások bővülése vonzza, az üzemeltetés várható bonyolultsága inkább taszítja a leendő felhasználókat. Ezt fölismerve jelent meg elsősorban a fizető WCMS-ek piacán az a törekvés, aminek célja a legszükségesebb funkciók biztosítására szorítkozó, de azokat kényelmes, ergonomikusan használható felületen biztosító, a szolgáltató által hostolt WCMS-ek kifejlesztése.

Az ilyen tartalomkezelők hostolását gyakran maga szolgáltató végzi, tehát hardver és szoftverkörnyezetük megteremtésére nincs szükség. Adminisztrációs felületüket - az univerzálisan használható rendszerekhez képest - redukált funkcionalitás, letisztult, egyszerűsített kezelőfelület, gyors munkavégzés jellemzi.