Skip navigation

2.2.5. LMS rendszerek

A WCMS-ek mellett a tartalomkezelő rendszerek másik fontos kategóriáját képezik a tanulásmenedzsment rendszerek (Learning Management System, LMS), amelyek közül szintén egy nyitott forráskódú, Magyarországon, de világ szinte minden országában széles körben elterjedt szoftvert, a Moodle-t mutatjuk be.

A Moodle

A távoktatási rendszerek piacán számos LMS, és CMS (ebben a kontextusban  Course Management System: a tantárgyak oktatását egymáshoz nem kapcsolódó virtuális terekbe, kurzusokba szervező rendszer) szerezhető be. Ezek általában kereskedelmi szoftverek, áruk pedig gyakran megfizethetetlen a magyar közoktatásban, de akár a felsőoktatásban is. Szerencsére szép számmal léteznek úgynevezett nyitott forráskódú (Open Source) rendszerek is, amelyeknek szabad fejleszthetőségük mellett egyik legfontosabb jellemzőjük, az ingyenes használat lehetősége.

A nyitott forráskódú CMS-ek között, az egyik legnépszerűbb, az ausztrál származású Martin Dougiamas és a köré csoportosuló fejlesztőközösség munkájaként ismertté vált Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) nevű rendszer. A Moodle kurzus alapú szoftver. Nem rendelkezik tanulmányi rendszerrel, ezért a CMS-ek közé soroljuk.

A szoftver különböző funkciókat megvalósító modulokból épül fel, kódja PHP nyelven íródott, a működéséhez szükséges adatok tárolását pedig relációs adatbázis biztosítja. A kliens-szerver architektúra kliens rétegében bármilyen grafikus web böngésző használható. A felhasználó gépen csak erre van szükség. A web-szerver rétegének feladatait Apache kiszolgáló látja el, az alkalmazás-szerver rétegét az Apache PHP modulja valósítja meg. Az adatbázis kezelését többféle adatbázis-kezelő rendszer (MySql, MS SQL, Oracle, PostgreSQL..) is biztosíthatja.

A mivel a leggyakoribb Moodle konfiguráció az Apache+PHP+MySQL és mindegyik összetevőnek létezik Linux, és Windows alatt is futtatható változa-ta is, a Moodle szoftverkörnyezetét szokás a LAMP (Linux + Apache + MySQL + PHP), illetve WAMP (Windows + Apache + MySQL + PHP) rövidítésekkel összegezni. A CMS egyébként a Windows és Linux platformok mellett Mac OS X operációs rendszeren is üzemeltethető.

aaa

6. ábra: Moodle alapú virtuális iskola címoldalal

A Moodle szolgáltatásai

A Moodle népszerűségének alapját vitathatatlanul az ingyenes használat adja, ez azonban önmagában nem indokolná a szoftver ilyen széleskörű elterjedését. Jelenleg 222 országban, közel 65.000 regisztrált Moodle alapú virtuális iskola működik.

A különböző tantárgyak kurzusaiban számos elektronikus taneszköz biztosítja a tanárok és tanulók eredményes munkáját.

A Moodle taneszközei a tanulási-tanítási folyamat és a kapcsolódó adminisztratív tevékenységek szinte minden részfeladatára kínálnak megoldásokat. A kurzusokban használható elektronikus taneszközök ismeretátadást szolgáló, kommunikációs, tudásszint mérő, adminisztratív és kiegészítő eszközök csoportjaiba sorolhatók.

Az ismeretátadást szolgáló eszközök között az egyszerű fájlmegosztáson túl, többek között SCORM kompatibilis tananyaglejátszók, Wiki-k, fogalomtárak, példatárak, kérdőívek, RSS csatornák állnak rendelkezés-re.

A kommunikációs lehetőség között megtalálhatók az oktatásban jellemzően használt szinkron és aszinkron üzenetváltások eszközei (e-mail, fórum, chat, azonnali üzenet), de rendelkezésre állnak olyan kiegészítő modulok is, amelyek például tanár és diák közötti gyors, személyes pár-beszédet tesznek lehetővé.

A tanulók pillanatnyi tudásszintjének mérésére alkalmas eszközök között a legkedveltebbek a tesztek, és a beküldhető feladatok. A tesztek, akár multimédiás tartalmakat is használó, zárt- és nyíltvégű kérdésekből álló tesztlapok, amelyek kiértékelése automatikusan, vagy manuálisan végezhető el. A tanár gyakorlatban megvalósítható feladatokat is adhat a tanulóknak. A feladatok elvégzése közben keletkezett állományokat a diák feltöltheti, a tanár pedig szövegesen és pontozással is értékelheti a munkát.

Az adminisztratív eszközök segítik a tanárt a tanulói tevékenység folyamatos figyelésében, az elért eredmények naplózásában, összegzésében, és a tanulók tájékoztatásában.

A szoftver többnyelvű, a felhasználó akár egyénileg is megválaszthatja a kezelőfelületen megjelenő feliratok és súgók nyelvét.

A felület teljes egészében testre szabható, vizuális megjelenése a felhasználó intézmény elképzeléseinek megfelelően egységesen, vagy akár kurzusonként is szabályozható.

A program alapfölépítésében is széleskörű szolgáltatásválasztékkal rendelkezik, de moduláris kialakításának, és a modultípusok nyilvános dokumentációjának köszönhetően szabadon bővíthető.

A CMS közösségi oldaláról számos, különböző funkciócsoportokba sorolható, kiegészítő modul tölthető le. Letölthetünk új tesztkérdés típusokat, speciális multimédia elemek megjelenítésére alkalmas kiegészítőket, kommunikációs modulokat, de akár videokonferenciák lebonyolítására alkalmas bővítményeket is.

 

A Moodle modulárisan bővíthető, kurzus alapú, szabad forráskódú LMS rendszer, melynek funkcionalitása biztosítja a kurzusok valamennyi tagja számára az e-learning tevékenységek hatékony elvégzését. A keretrendszer nem csupán a képzések lebonyolításához szükséges minimális funkcionális követelményeket, illetve alapfunkcionalitást biztosítja, de moduláris rendszerének köszönhetően, számos kiegészítő funkcióval bővíthető.

A szoftver finoman hangolható, szerepekhez kötött jogosultsági rendszerrel rendelkezik. Szerepkörei kifejezik a rendszerben az egyes felhasználói csoportok feladat- és tevékenységi körét, meghatározzák jogosultságaikat. Egy konkrét felhasználó különböző szerepkörökben dolgozhat az LMS esz-közeivel, így egyazon személy lehet tanár az egyik, és tanuló a másik kurzusban. A felhasználó adatbázisban nem szereplő tanulók Vendég szerepben léphetnek a rendszerbe. Tevékenységük erősen korlátozottak, de lehetőségeiket az adminisztrátor szabályozhatja. A vendégek kivételével az összes felhasználó jogosult a személyes adatok, a keresés, a webcímek és a belső e-mail funkciók stb. használatára. A felhasználók általános, kurzusokhoz, illetve tartalom-elemekhez kapcsolódó jogosultságokat (szerepköröket) kaphatnak.

A szoftver az első kiadást követően számos verziót élt meg. Az 1.x sorozat legkiforrottabb, éppen ezért legszélesebb körben elterjed változata az 1.9 verzió volt, -a  regisztrált Moodle szerverek közel 25%-át ma is az 1.9 verzió működteti - a fejlesztés azonban már a 3.0 változatnál tart.

A 2.x sorozat számos, az elektronikus oktatásban megjelenő új kihívásra adott választ.

A jelenlegi stabil 2.9-es verzió alkalmas elektronikus taneszközök, teljes kurzusok megosztására, de akár több Moodle szerverből kialakított virtuális iskola hálózat kialakítására is. A szoftver tökéletes megoldásokat kínál az elektronikus oktatás mobil eszközök terjedésével megjelenő feladataira. Rendelkezik a reszponzív megjelenítést támogató témákkal, de a webes kezelés mellett mobil eszközökre fejlesztett applikáción keresztül is használhatjuk szolgáltatásait.

Bár a Moodle a CMS-ek (kurzus menedzsment rendszer) kategóriájába tartozik, a 2.9 verzió már elindul a kurzusok képzésbe szervezése felé. A szoftverbe beépítették ugyanis a teljesítésfigyelés és a feltételes elérés lehetőségét. A teljesítésfigyelés révén meghatározhatók egy taneszköz, vagy akár egy teljes kurzus  teljesítési feltételei, a feltételes eléréssel pedig más taneszközök, vagy kurzusok hozzáférése korábbi teljesítésekhez köthető. A rendszer naplózza a tanulók teljesítéseit , és csak akkor engedi újabb taneszközök elérését, ha azok hozzáférési feltételei teljesülnek.

A teljesítésfigyelés és a feltételes elérés a Moodle rendkívül sokszínű taneszköz palettájával összehangolva utat nyit az adaptív elearning és a gamifikáció, az elektronikus oktatásban alkalmazott két új módszertani elképzelés megvalósítása felé.