Skip navigation

4.2.4 Onine elérhető strukturált tartalmak, taneszközök

Ennek a fejezetnek speciális célja van. A hallgatók feladata az online tananyagok megismerése, és alkalmazásának megtervezése, vagy olyan állományok felkutatása, amely a tantárgyához készítendő tematikus tervben reprezentálható és gyakorlatban használható. A tankönyv kategóriát az integrált, online e-learning rendszerek meghaladják. A legjelentősebb köz-, és szakoktatási online tananyagtár, a Sulinet Digitális Tudásbázis.

Az 1997-ben indult Sulinet Program keretében jelentős mennyiségű magyar nyelvű, online tananyag készült, és vált elérhetővé digitális formában. A Sulinet honlap rovataiban ismeretterjesztő cikkek, szakmai tanulmányok, multimédiás oktatási segédanyagok érhetők el. A Sulinet Digitális Tudásbázis a Nemzeti Alaptantervben deklarált műveltségi területek és tantárgyak tanulásához és tanításához, hatalmas mennyiségű elektronikus tananyagot, segédanyagot, szimulációt, animációt, filmet, és számos kollaboratív eszközt szolgáltat, a pedagógusok és a diákok számára, internetes felületen. A Sulinet Digitális Tudásbázis a magyar oktatási rendszer szereplői számára ingyenesen használható tartalomkezelő keretrendszer (LCMS - learning content management system), melynek célja a benne levő nagy mennyiségű, közoktatási- és szakképzési tananyag tartalom tárolása, kezelése és publikációja a felhasználók felé. Az SDT rendszerben a digitális tananyag tartalmi elemei és a hozzájuk tartozó metaadatok egy sajátos struktúrában kerülnek tárolásra.

18. ábra: A Sulinet Digitális Tudásbázis http://tudasbazis.sulinet.hu/hu

18. ábra: A Sulinet Digitális Tudásbázis http://tudasbazis.sulinet.hu/hu

A tananyagelemek az SDT tananyagok építőkövei. Ezek az egyes tantárgyak anyagában található, elemi, újrafelhasználható tartalmak, melyek önálló jelentéssel bírnak. A tananyagelemek más összefüggésben, esetleg más tantárgy keretében is felhasználható legkisebb tartalmi objektumok (pl. fotók, hangok, filmrészletek, szövegelemek, szimulációk, mozgóképek stb.).

Az SDT egyik alapvető célkitűzése a tananyagok átalakíthatósága, újrafelhasználása, így ezek a tartalmak bármilyen más tantárgy, témakör építőelemei lehetnek. A tananyagelemek tartalmukban zárt egészet alkotnak, és a tananyagfejlesztés egyik fontos kritériuma, hogy más összefüggésben se veszítsék el jelentésüket, és illeszthetők legyenek más tananyagelemekhez bármilyen helyzetben. A digitális tananyagok tehát nem összefüggő multimédiás tartalmak formájában kerülnek a keretrendszerbe, hanem elemi egységek szervezett halmazaként. A tananyagelemekből az SDT rendszerben különböző, összetett objektumokat lehet építeni. Ezek a tananyagegységek. Ezek közé tartoznak többek között a témák, foglalkozások, a gyűjtemények és a tevékenységek (pl. kísérletek, feladatok) is. A tananyagegységek összetett szakmai tartalommal bíró, valamilyen pedagógiai célt megvalósító tartalmak, melyek igyekeznek az IKT alapú pedagógiai lehetőségeit minél inkább kihasználni.

A tananyaghoz sokféle pedagógiai információ, illetve a foglalkozásokhoz és azok csomópontjaihoz tanítási- és tanulás programok tartoznak. A tananyagegységekhez globálisan, illetve csomópontjaikhoz tanulónak szóló módszertani utasítások rendelhetőek. A tanítási program (rövidítve: TIP) pedagógusoknak szóló információkat tartalmaz, az SDT tananyagok IKT-alapú felhasználására koncentrálva. A tanítási program (rövidítve: TAP) nem a teljes tanórára vonatkozik, csak annak az SDT tananyag révén megvalósított, IKT-eszközökre épülő részére, beleértve az értékelési lehetőségekre vonatkozó információkat is.

A tanulási program olyan információkat tartalmaz, melyek elsősorban az egyéni tanuláshoz adnak segítséget. Olyan szempontokat, ötleteket és tanácsokat tartalmaz, amelyek megmutatják, mit és hogyan kell tenni az adott tananyag hatékony feldolgozása érdekében. A tanulási program a foglakozások és a lapok szintjén is megtekinthető. A tanítás és a tanulás támogatásaként a foglalkozásokhoz az SDT rendszerben ún. foglalkozás- és tananyag-vázlatok érhetők el, melyek röviden ismertetik az adott foglalkozáshoz tartozó oktatás-módszertani és az egyéni tanuláshoz szükséges információkat.

A tananyagvázlatokban található fogalom-gráf, rendkívüli segítséget nyújt a tananyagban szereplő fogalmak megértéséhez. Az SDT tananyagok böngészése során egy-egy fogalom definíciója automatikusan megjelenik, ha a szöveg fölé megyünk az egér kurzorával. A tananyag készítői azonban az adott foglalkozásban előforduló, releváns fogalmakat gráfba szervezve is megjelenítik, mely kitűnő lehetőséget biztosít az összefüggések áttekintéséhez és az ismétléshez. Ezek a fogalmi térképek természetesen egy lehetséges kapcsolódását jelentik az adott fogalmaknak. Az SDT felhasználói kézikönyve30, a rendszer teljes struktúráját és működését leírja.

Az oldalak bemutatják mindazon elektronikus tartalmakat, illetve IKT-alapú módszertani eszközöket, amelyek az oktatók számára rendelkezésre állnak. Természetesen más forrásokból is meríthetünk digitális taneszközükre vonatkozó példákat és módszertani ötleteket, az SDT azonban a közoktatási, ill. a szakképzési tantervek és kerettantervek figyelembe vételével készült. Az SDT webes felülete és a tananyagszerkesztő eszköz a két legfontosabb olyan felület, amelyen keresztül a felhasználó SDT tartalmakkal találkozik, azok felhasználásának és létrehozásának legfontosabb eszközei. Vannak még emellett további felhasználói felületek, különleges feladatok ellátására: egy offline tananyaglejátszó eszköz, amellyel SDT tartalmat internet kapcsolat nélkül is meg lehet tekinteni, valamint egy előadás-szerkesztő, amely SDT tananyagok egyszerű átalakítását teszi lehetővé egy webes felületen keresztül. Ez utóbbi funkció bár a webes felületen keresztül érhető el, technikailag a rendszeren belül külön modult képez. Az SDT tananyagai között, a szakképzési szimulációs adatbázisban animáció gyűjtemény, tesztfeladat gyűjtemény is található, amely jelentős metodikai támogatást jelent az oktatóknak.

Kiemelkedő fontosságú az Educatio Kht. 2005-ben elindított, jelenleg több ezer elektronikus tankönyvet, folyóiratokat, videókat tartalmazó magyar Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár ingyenes szolgáltatása. A Digitális Tankönyvtár alapja az akkori Oktatási Minisztérium pályázatkezelő intézményei által 2004-ben és 2005-ben, a Felsőoktatási Tankönyv- és Szakkönyvpályázat keretében támogatott könyvek elektronikus változatai.  A jelenlegi, új honlap keresőjében tudományterületekre osztva lehet böngészni a cikkek, tanulmányok, oktatási segédanyagok között, így a látogatók érdeklődési területüknek megfelelően figyelemmel kísérhetik az adott témakörben létrejövő új, digitalizált tartalmakat. A tárgyszavak és a DC metaadatok segítségével könnyen megállapítható, hogy a keresési találatok közül melyik a legmegfelelőbb. Az évek során rengeteg új eszköz jelent meg a számítástechnikában, amelyek a tanulást segítik, például az e-könyv olvasók, ezért a letölthető anyagok epub formátumban is elérhetővé válnak.

19. ábra: A Digitális Tankönyvtár http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/virtualis-elektronikus/ch07.html

19. ábra: A Digitális Tankönyvtár http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/virtualis-elektronikus/ch07.html

20. ábra: eBooks on Demand = E-könyvek igény szerint http://books2ebooks.eu/media/flash/short/hu/index.html

20. ábra: eBooks on Demand = E-könyvek igény szerint http://books2ebooks.eu/media/flash/short/hu/index.html

Az „eBooks on Demand = E-könyvek igény szerint” rendszerben szolgáltató könyvtárak listáját az EoD hivatalos portálján érhetjük el.Ha egy könyv nem hozzáférhető az open access repozitóriumok valamelyikében, akkor az ehhez a rendszerhez csatlakozott könyvtáraktól elektronikus változatban megrendelhető, esetleg kikölcsönözhető.

A felsőoktatás számára nagy jelentőségű, és a magyar nyelvű szakfolyóiratok digitalizálásában újabb mérföldkövet jelent, hogy 2012 januárjában az Elektronikus Információszolgáltatás konzorciumban részt vevő intézmények számára hozzáférhetővé vált az Arcanum Digitális Tudománytár, amely szintén az új Tankönyvtár portálon kapott helyet. Ez az adatbázis minden tudományterületet lefedő legfontosabb magyar szakmai folyóiratok és más fontos hazai periodikumok gyűjteménye.

21. ábra: Az Elektronikus Információszolgáltatás portál EISz

21. ábra: Az Elektronikus Információszolgáltatás portál EISz

Farkas Éva összeállításában az on-line könyvtári szolgáltatások sokasága érhető el egy portálon31, amely a digitális könyvtárak sokféleségét is reprezentálja. Ezek: katalógusok; nemzeti és szakbibliográfiák; nemzetközi referáló szakirodalmi adatbázisok; elektronikus könyvtárak; folyóirattárak; videó tárak; repozitóriumok; egyéb dokumentumok, források tudományágak alapján.