Skip navigation

4.2 TANANYAG

A lecke a formális és informális oktatásban jól használható audiovizuális, interaktív, multimédiás elemekkel kiegészített, interneten megjelenő tananyagok jellemzőit, az alkalmazás módszereit dolgozza fel. Az online tananyag, jellemzően a felsőoktatásban és szakképzésben e-, vagy m-learning kurzus, digitális könyvtár, repozitórium, ill. az iskolai, elektronikus tanulási környezetben használható, vagy tableten (iPad) is elérhető, digitális tartalom, pl. tankönyv (flipbook)2.

A digitális könyvtárak jól kiválasztott, on-line elérhető dokumentumai, a nyomtatott, és az analóg audiovizuális dokumentumok digitális változatai, vagy eleve elektronikus formátumúak. A dokumentumtípusok adatbázisok létrehozását teszik lehetővé, s tudásbázissá rendezhetők. Ezek elérési technikájának birtoklása alapvetően fontos3.

A tudásbázis feltételezi a megfelelő, hiteles, tudományos-szakmai intézményi hátteret és személyzetet, amely kiválasztja, strukturálja, intellektuális hozzáférésre felkínálja, interpretálja, terjeszti mindezen gyűjteményeket, melyeknek integritását megőrzi, és hozzáférhetőségét folyamatosan biztosítja. A köz-, és szakoktatás szempontjából ilyen a Sulinet Digitális Tudásbázis4, amely a fogalmat ismertté tette, de számos más szakmai portálon is fellelhetők speciális, az oktatást segítő állományok.

2. ábra: A médiaműveltség struktúrája

2. ábra: A médiaműveltség struktúrája5

A tudásbázisok és az online tananyagok hasznának elfogadásához és használatának elsajátításához, alapfeltétel a média-műveltség, az infokommunikációs technológiák használatának készségét biztosító digitális írástudás megszerzése.



2: Az ntk.hu honlapon keresztül számos ingyenes és interaktív flipbook megtekintésére van lehetőség. http://flipbook.ntk.hu/index.php?r=flipbook/list&id=7

3: Kovács Katalin, Szmrekovszkyné Farkas Éva: Bevezetés a könyvtári információkeresés technikájába  
http://www.bdf.hu/konyvtar/informaciokereses/index.htm

4: Diószegi Endre: Az SDT tanítást és tanulást segítő tananyagrendszerének felépítése és felhasználása http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=220

5:  Az ábrát Herzog Csilla: A médiaműveltség és a médiahasználat vizsgálata 14–18 éves tanulók körében  c. PhD-értekezése közli:  
http://www.edu.u-szeged.hu/phd/downloads/Herzog_disszertacio.pdf
A forrás: Celot, López és Thompson (2009): Az európai médiaműveltségi szintek értékelésére vonatkozó kritériumok.
http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/docs/studies/eavi_study_assess_crit_media_lit_levels_europe_finrep.pdf