A tanítás-tanulás eszközei és módszerei több új, elektronikus tartalomközvetítő és tanulásszabályozó rendszerrel gazdagodtak. A hagyományosan bevált, 3D, nyomtatott, audiovizuális, és offline elektronikus taneszközök, források mellett, egyre több a hálózaton mindenki által elérhető, strukturált tartalom.
Célunk, az elektronikus, „újmédia” tanulási környezet objektív tartalmi hátterének, a digitális gyűjtemények, könyvtárak, nevezetesen a tudásbázisok potenciáljának, pozitívumainak és korlátainak bemutatása, sajátos lehetőségeinek ajánlása az információ-közvetítők IKT tudásának fejlesztéséhez.
1. ábra: Fogalomtérkép
A leckéhez készült jelen fejezet előzménye egy 2014-ben megjelent1 e-tananyag. A javasolt, interneten is elérhető szakirodalom feldolgozása, valamint az előírt, ill. szabadon választott feladatok elvégzése után, a hallgató képes lesz:
A digitális és virtuális könyvtár, médiatár, on-line forrásközpont fogalmak értelmezésére;
A tudás-alapú rendszer, tudástár, tudásbázis (knowledge base) fogalmak magyarázatára, a tudásbázisok sajátosságainak jellemzésére;
Az interneten megjelenő információ hitelessége és megbízhatósága fogalmak értelmezésére, a kritériumok felsorolására;
Az oktatást segítő honlapok és portálok önálló elemzésére, szakmai és oktatástechnológiai kritériumok szerinti értékelésére;
Szakterületének megfelelő digitális könyvtárak, tudásbázisok szakszerű használatára, dokumentumok ajánlására, tantervi integrálására;
Virtuális múzeumok, szimuláció, animáció, és audiovizuális gyűjtemények jellemzésére, jellegzetes oktatási használatának bemutatására.
1. hang: A lecke tartalma
1: Nádasi, A.: Az oktatástervezés aktuális kérdései és trendjei
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0021_24_az_oktatastervezes_es_technologia_aktualis_kerdesei_es_trendjei/5_digitlis_knyvtrak_s_mzeumok_interaktv_virtulis_laboratriumok_tudstrak.html